Att driva ett café eller en restaurang är också både roligt och stressigt. Är det stressigt är det dock ofta ett tecken på att affärerna går bra och att caféet, restaurangen eller baren är populär och har många gäster, vilket antagligen är målet. Oftast är det stressigast i början när verksamheten har öppnat. Självklart varierar antalet gäster beroende på var stället ligger.
Ett nyöppnat ställe i Stockholm eller annan storstad kommer antagligen locka till sig många nyfikna gäster. Ryktet om ett nyöppnat litet café eller bar i en mindre stad kommer däremot spridas snabbt och även det locka till sig drink- eller fikasugna gäster. Är gästerna nöjda med service, mat, dryck, stämning etcetera så kommer de med största säkerhet komma tillbaka och kanske till och med bli stamkunder.
Ju bättre affärerna går ju mer är det såklart att göra. Efterhand inser man däremot hur mycket personal som behövs under vilka tider och dagar och relativt snabbt hittar man nog en bra balans som minskar stressen och förbättrar service och bekvämlighet för både anställda och för gäster. Att ha bra maskiner är också viktigt oavsett om det är mat eller dryck som serveras. Diskmaskiner går ofta otroligt varma på alla typer av serveringsställen och det gäller därför att ha bra och pålitliga sådana. Cylinda diskmaskiner är populära och fungerar lika bra i hushåll som på restauranger och caféer. För att lyckas med verksamheten gäller det alltså att ha:
• Service-minded personal som trivs på arbetsplatsen
• Mysig inredning som får gäster att trivas
• Bra mat och dryck som möter gästernas önskemål
• Bra maskiner och rutiner som underlättar stressiga dagar