Mängder av caféer och fik slår upp dörrarna varje år och vissa håller verksamheten igång medan andra får stänga ganska snabbt. För att klara sig i cafésvängen gäller det att sticka ut och synas på rätt ställen.
För att ett café ska gå runt gäller det självklart att det har en massa kunder, både nya och sådana som kommer tillbaka. Och för att skapa ett sådant café måste man se till att ha bra personal, mysig inredning och god mat och dryck. Mer om detta kan man läsa här. Det gäller också att man marknadsför sig på ett bra sätt för att skapa intresse och nyfikenhet kring caféet. Om ingen vet att det finns, är det väldigt svårt att gå dit. En oerhört bra grej ur marknadsföringssynpunkt är att skapa sig ett namn, så att man kanske kan bli tipsad till den breda massan.
Caféet sticker ut
Detta är precis vad Kafé Braheparken i Jönköping blev för ett tag sedan. De blev nämligen utsedda till ett av Sveriges smultronställen av tidningen Hälsa. Caféet har nu varit öppet i sex år och allt fler kunder kommer dit för att uppleva maten och atmosfären. Det som sticker ut lite när det gäller detta café, är att man serverar helvegetariska rätter. Man tror att det just är på grund av att man är ensamma med det här konceptet som man blivit omtalade även utanför Jönköping. En annan anledning till detta tror ägarna är att man har en lunchbuffé och att man funnits så pass länge att man skapat en trogen kundkrets.
Möter efterfrågan
Att starta just vegetariska eller vegan-caféer har blivit allt mer populärt. Just på grund av att folk är mer hälsomedvetna nu och vill äta mer hälsosamt och med miljön i åtanke. Med tanke på att man möter efterfrågan får dessa typer av caféer mer kunder. Men de får även mer uppmärksamhet för att de gör något annorlunda, precis som vad som skett med Kafé Braheparken.